Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility knowledgebase.co.il - מונחים - קטגוריה - שפות תכנות - High-level language - שפה ברמה גבוהה
אתם צופים ב: High-level language - שפה ברמה גבוהה

מונחים מומלצים

High-level language - שפה ברמה גבוהה

שם המונח באנגלית: High-level language

תרגום המונח בעברית: שפה ברמה גבוהה


לפעמים בקיצור HLL, שפה ברמה גבוהה היא שפת תכנות מחשב שאינה מוגבלת על ידי המחשב, מיועדת לעבודה ספציפית וקלה יותר להבנה. זה יותר כמו שפה אנושית ופחות כמו שפת מכונה. עם זאת, כדי שמחשב יבין ולהפעיל תוכנית שנוצרה עם שפה ברמה גבוהה, יש להרכיב אותה לשפת מכונה.

מדוע ASM שימושי?
שפת מכונה היא סדרה של מספרים, אשר לא קל לבני אדם לקרוא. באמצעות ASM, מתכנתים יכולים לכתוב תוכניות הניתנות לקריאה על ידי אדם שמתאימות כמעט בדיוק לשפת המכונה.

החיסרון הוא שכל מה שהמחשב עושה חייב להיות מתואר במפורש, בפירוט מדויק. היתרון הוא שלמתכנת יש שליטה מקסימלית על מה שהמחשב עושה.

מדוע ASM היא שפה "ברמה נמוכה"?
Assembly נקראת שפת תכנות ברמה נמוכה מכיוון שיש (כמעט) קשר אחד לאחד בין מה שהיא אומרת למחשב לעשות, לבין מה שהמחשב עושה. באופן כללי, שורה אחת של תוכנית הרכבה מכילה לכל היותר הוראה אחת עבור המחשב.

במה שונה ASM משפה "ברמה גבוהה"?
שפות ברמה גבוהה מספקות הפשטות של פעולות ברמה נמוכה המאפשרות למתכנת להתמקד יותר בתיאור מה שהוא רוצה לעשות, ופחות באיך זה צריך להיעשות. תכנות בדרך זו נוחה יותר ומקלה על קריאת תוכניות תוך הקרבה של שליטה ברמה נמוכה.

תוכניות שנכתבו בשפות ברמה גבוהה אף פעם לא תואמות את המהירות הגולמית והיעילות של תוכניות שנכתבו בהרכבה. דוגמאות לשפות ברמה גבוהה כוללות Python, Java, JavaScript, Clojure ו-Lisp.

מהי שפה "בינונית"?
שפות ברמה בינונית או שפות ברמה נמוכה מספקות כמה הפשטות ברמה גבוהה כדי להקל על חייו של המתכנת, תוך מתן גישה לפעולות ברמה נמוכה. הם משמשים לעתים קרובות לכתיבת מערכות הפעלה, ולכן הם נקראים לפעמים שפות תכנות מערכת.

תוכניות הכתובות בשפות בינוניות יכולות להופיע באותה מידה, או כמעט באותה מידה, כמו תוכניות שנכתבו בשפת אסמבלינג. דוגמאות לשפות תכנות ברמה בינונית כוללות C, C++, Ada, Nim ו-Rust.

האם ASM נייד?
לא. מכיוון ששפות assembly קשורות לארכיטקטורת מחשב ספציפית אחת, הן אינן ניידות. תוכנית שנכתבה בשפת assembly אחת תצטרך להיכתב מחדש לחלוטין כדי שהיא תפעל על סוג אחר של מכונה.

ניידות היא אחד היתרונות העיקריים של שפות ברמה גבוהה יותר. שפת התכנות C נקראת לעתים קרובות "הרכבה ניידת" מכיוון שמהדרים C קיימים כמעט לכל ארכיטקטורת מערכת מודרנית. תוכנית שנכתבה ב-C עשויה לדרוש כמה שינויים לפני שהיא תתבצע קומפילציה במחשב אחר, אבל שפת הליבה היא ניידת.

באופן כללי, ככל שהשפה היא ברמה גבוהה יותר, כך צריך לבצע פחות שינויים כדי שהיא תפעל בארכיטקטורה אחרת. השפות ברמה הנמוכה ביותר - שפת מכונה ושפת assembly - אינן ניידות.

עליכם להתחבר על מנת להגיב בעמוד זה.